logo Смарт Освіта logo НУШ

Детально про проєкт

Результат нашого проєкту - унікальні методичні матеріали, які ви можете завантажити та використовувати у роботі з учнями. На цій сторінці ви можете дізнатися більше про історію розвитку “Національного проєкту: пишемо есе” та познайомитися з етапами реалізації нашої головної мети - створення навчального інструменту, що допоможе учнівству розвинути та удосконалювати навички написання есе.

project image
Катерина Молодик

Цей проєкт пропонує не просто ефективні методики з розвитку навички аргументованого письма, а в першу чергу допомагає змінити спосіб мислення від фокуса на результат до усвідомлення важливості процесу письма. За такого підходу наші учні та учениці матимуть простір для спроб, вільний від страху помилок та можливість пошуку власного голосу.

Катерина Молодик

Методистка ГО “Смарт освіта”
Віра Пітель

Працюючи з молоддю, помічала, що, з одного боку, часто є небажання та невміння писати тексти, з іншого, – домінування в педагогічній практиці формалізованого підходу до власного висловлення, написання за шаблоном, відсутність ґрунтовних посібників із написання есе. Отож давно відчувала потребу необхідності зміни підходів до письма в Україні.

Віра Пітель

Доцентка кафедри української мови Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника
Ірина Кузьменчук

Письменницьку майстерність відносять до персональних навичок сучасного фахівця, тож вправне володіння найбільшим винаходом людства дозволить здобувачам освіти стати успішними не лише в навчанні, але й в досягненні життєвих цілей. Саме тому ефективне навчання есе на сучасному етапі – це необхідність, я би сказала, – життєва потреба.

Ірина Кузьменчук

Методистка Науково-методичного центру професійного розвитку педагогічних працівників, викладачка кафедри мовно-літературної освіти Інституту післядипломної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка
Оксана Шуневич

Надихнути своєю ідеєю, прорекламувати власний продукт, написати бізнес-план, мотиваційний лист, резюме – це далеко неповний перелік писемних практик сучасної людини. Упевнена, що той, хто не навчиться писати (викладати власну думку струнко, логічно, стильно, з урахуванням потреб адресата, вести писемну комунікацію в режимі реального часу тощо), стане рано чи пізно рабом штучного інтелекту.

Оксана Шуневич

Доцентка кафедри методики викладання навчальних предметів Житомирського ОІППО, кандидатка педагогічних наук
Тетяна Байдаченко

Ще Сократ проголосив мудру думку: «Заговори, щоб я тебе побачив». Мовлення - усне й писемне - надзвичайно важливий засіб самореалізації, спілкування, особистісного та професійного зростання. Саме тому проєкт є дуже важливим і актуальним сьогодні. А свою користь у проєкті я вбачаю в тому, що спонукатиму до творення якісних текстів здобувачів освіти.

Тетяна Байдаченко

Методистка відділу мовно-літературної та мистецької освіти Донецького облІППО, старша викладачка кафедри СГМО, заслужена учителька України
Ірина Калітовська

Участь у проєкті для мене стала знаковою. Я не тільки прослухала надзвичайно цікаві лекції українських й американських викладачів, а й отримала прекрасну можливість попрактикуватися. Цей проєкт подарував зустріч із неймовірними людьми.

Ірина Калітовська

Вчителька української мови та літератури. Школа вільних і небайдужих, м.Львів. ОЗЗСО l-lll ст.1 імені Івана Франка Кам'янка-Бузької міської ради

Проєкт складався із трьох етапів

1

Перший етап

Навчання від українських експертів

Навчання від українських експертів
  • Етап відбувся за сприяння Grammarly з вересня 2021 року по грудень 2021.
  • Навчання складалося із 4 модулів: Процесуальний підхід до (викладання) письма. Художня есеїстика; oсобливості жанру, інструменти письма, діагностика текстів. Пишемо есе: педагогічні аспекти. Вікова психологія в контексті креативного письма.
  • Відбулося читання відповідної літератури та обговорення у форматі семінарських занять, написання есеїв та обговорення їх з колегами.
  • Пройшов тренінг від українських експертів для команди вчителів: для того, аби синхронізувати усіх учасників, вивести на спільний рівень розуміння теми та практики письма.

Експерти цього етапу:

  • Ольга Брюховецька

    Ольга Брюховецька

    Викладачка кафедри культурології НаУКМА (спеціалізація - наукове письмо).

  • Марія Титаренко

    Марія Титаренко

    Викладачка Школи журналістики і комунікацій УКУ, членкиня PEN Ukraine (спеціалізація - есеїстика і творчопи).

  • Ігор Хворостяний

    Ігор Хворостяний

    Педагог і практик, кандидат філологічних наук.

  • Таня Стус

    Таня Стус

    Українська письменниця та літературознавиця. Авторка книжок для дітей та підлітків. Засновниця й керівниця Барабуки.

grammarly

Етап проєкту відбувся за підтримки Grammarly - сервісу, який допомагає у написанні текстів англійською мовою та дозволяє робити їх ефективнішими та чіткішими. У його основі працює система штучного інтелекту, яка аналізує мову.

grammarly
2

Другий етап

Навчання від американських експертів

Навчання від американських експертів
  • Етап проєкту відбувся з листопада 2022 року по січень 2023. Тренерів проєкту навчали провідні експерти із National Writing Project.
  • Навчання містило 6 навчальних сесій: Підходи до викладання аргументаційного есе. Створення культури аргументації, анотування та реагування на документальні тексти. Навчання ходам критичного письма. Робота з письмом учнів самостійно та в групі. Формування аргументів. Оцінювання та підготовка до тестування.
  • Тренери навчили учасників використовувати певні методики та інструменти в навчанні письма для конкретних цілей, давати конструктивний зворотний зв’язок та обирати вид есе до відповідної педагогічної цілі.

Експерти цього етапу:

  • Джозеф Гарріс                    (Joseph Harris)

    Джозеф Гарріс (Joseph Harris)

    Доктор наук, викладав курси академічного письма в Університеті Піттсбурга, Університеті Дьюка, Університеті Делавера та ін. Автор п’яти книг і багатьох статей про викладання письма та медіазнавства.

  • Том Фокс (Tom Fox)

    Том Фокс (Tom Fox)

    Почесний професор англійської мови в Університеті Чіко, штату Каліфорнія. У National Writing Project обіймав посаду директора розробника сайту, очолив федеральний грант, спрямований на професійний розвиток викладання есе у сільських школах.

  • Кейсі Олсен                (Casey Olsen)

    Кейсі Олсен (Casey Olsen)

    Викладач риторики та мовного мистецтва з 2003 року, працював у команді керівників Програми коледжу, кар’єри та громадських письменників (C3WP) для National Writing Project. Герой документального фільму PBS «American Creed» Citizen Film.

  • Бет Рімер (Beth Rimer)

    Бет Рімер (Beth Rimer)

    Співдиректорка проєкту Огайо Writing Project (OWP). Розробниця комплексної програми професійного розвитку для педагогів різного рівня освіти. Організаторка молодіжних таборів з письма та координаторка місцевих  конференцій для вчителів.

National Writing Project

Наш партнер  із 45-річним досвідом досліджень найбільш ефективних способів навчання академічного письма. Вони розробили безліч матеріалів з навчання письма для США та Канади, які використовуються на національному рівні. Експерти із National Writing Project поділилися із нами найновішими і перевіреними підходами у цій сфері, які ми прагнемо привнести в Україну.

National Writing Project
3

Третій етап

Розробка методичних матеріалів

Розробка методичних матеріалів

Результатами впровадження «Національного проєкту: пишемо есе» є:

  • Розробка методичного посібника з навчання письма для вчителів, а також упорядкування збірок із художніми та публіцистичними текстами. Ці матеріали можна безкоштовно завантажити на нашому сайті.
  • Команда національних тренерів проєкту, навчена найновіших методик та інструментів із розвитку навичок письма, буде готувати українських учителів навчати учнів писати якісні тексти.
  • На третьому етапі підготовлені тренери під супроводом та з підтримкою експертів проєкту розробили навчальні матеріали для шкіл, що стануть базою для навчальних програм. Тренери з ІППО зможуть використовувати ці програми для навчання вчителів у своїх регіонах.
  • Розроблені матеріали пропонують методику навчання різних видів есеїв та роботи із текстом загалом. Програми будуть впроваджуватися у школах, а освітяни отримають доступ до напрацьованих інструментів та методик.
  • За підтримки партнерів ми залучили сучасних українських письменників, які написали художні тексти для учнів 5-11 класів. Ці тексти допоможуть учням розвинути критичне мислення та вміння послідовної, логічної аргументації. Тексти рекомендовано використовувати у супроводі із розробленими методичними рекомендаціями.