logo Смарт Освіта logo НУШ

Про Національний проєкт:
ПИШЕМО ЕСЕ

Команда  розробників ГО «Смарт освіта» 
(учителі, методисти, викладачі педагогічних вишів та тренери ІППО) пройшла навчання в американських колег та національних тренерів, адаптувала й модифікувала до українського контексту навчальні ресурси й зараз безоплатно ділиться ними з українськими освітянами на спеціально створеній сторінці “Національного проєкту: пишемо есе”.

hero banner

Ці матеріали напрацьовані командою розробників на основі інструментів, наданих National Writing Project (NWP) – американською організацією з 50-річною історією, яка об’єднує вчителів шкіл, викладачів університетів, дослідників та письменників.

Особливість підходу, запропонованого National Writing Project – поєднання усвідомленого читання публіцистичних текстів із подальшим аргументованим письмом. Учні читають статті, обирають докази з текстів, формулюють власні коментарі до прочитаного та вчаться структуровано, логічно та чітко писати формальні есе.


Матеріали, надані NWP, мають доказову ефективність у навчанні написання формальних есе. Їх використовують у школах США понад 10 років. Викладання за цими методиками покращує вміння учнів добирати докази з джерел на підтвердження своїх тез, структурувати текст, логічно та аргументовано письмово формулювати думку.

До кожного навчального модулю подається збірка з кількох текстів українських ЗМІ на різні теми для молодших та старших підлітків

Про навчальний ресурс 

Він складається з таких частин:

Теоретична частина.

У ній експерти докладно пояснили процесуальний підхід до навчання письма, особливості есе, а також особливості надання зворотного зв’язку. Ці матеріали написані на основі лекцій Ольги Брюховецької, Марії Титаренко,  Джозефа Гарріса. 

Девʼять навчальних модулів, у яких є:

  • інструкції організації уроків з докладним планом, 
  • презентації для уроків, 
  • учнівські робочі аркуші,
  • форми для проведення формувального оцінювання,
  • збірки текстів.

Збірки публіцистичних текстів для роботи за відповідними методиками.

Збірки художніх текстів , написаних для проєкту сучасними українськими авторами на актуальні для підлітків теми.

Рекомендацій для проведення занять на основі художніх текстів. Вчитель може використовувати їх за методичними рекомендаціями або адаптовувати до уроків, враховуючи особливості класу та власний досвід. Варіанти підходів включають дискусії, творчі завдання та аналіз видів есе.